Autor: Jan
Zielonka
Titlu articol: „The Quality of Democracy after Joining the European Union” ( „Calitatea democraţiei după aderarea la Uniunea Europeană”)
Recenzor: eu, krinalb :D
Articolul il puteti citi, in original, aici .
Articolul „Calitatea
democraţiei după aderarea la Uniunea Europeană” este construit ca o
paralelă al cărei scop este de a evidenţia o serie de transformări la care
democraţia statelor care aderă la Uniunea Europeană este supusă, unele cu
urmări pozitive, altele cu urmări negative. Astfel, lucrarea este structurată
în trei părţi denumite generic „Complexitatea
structurii de guvernare”, „Specificul
reprezentării parlamentare” şi „Slaba
şi diversificata identitate culturală”, având acelaşi focus comun şi anume
reprezentarea egală şi îndreptăţită a tuturor cetăţenilor Uniunii, indiferent
de momentul aderării sau de ţara de provenienţă, în acest sens fiind bine
delimitate şi diferenţele dintre Est şi Vest şi între statele bogate, primele
care au aderat şi ţările în curs de dezvoltare, recent intrate în Uniune şi
care, în cele mai multe cazuri, sunt şi foste ţări comuniste.
Problema adaptării acestor
state la un alt fel de uniune decât cea sovietică se dovedeşte a fi destul de
sensibilă, iar măsurile de adoptat destul de controversate. Totuşi, Uniunea
Europeană nu se proclamă a avea o formă de conducere perfectă, ci doar încearcă
continuu ca prin reglementările sale să optimizeze formele de conducere din
statele membre, întrucât în opinia mea, ea ar trebui să acţioneze ca un
apărător al drepturilor şi procedurilor democratice din toate statele membre,
în egală măsură, deşi până la acest deziderat mai sunt multe de înfăptuit, însă
nu pot rămâne neapreciate eforturile depuse în acest sens.
Autorul analizează implicaţiile
aderării la Uniunea Europeană din punct de vedere politic şi cultural, pentru
fiecare efect supus cercetării aducând atât argumente pro cât şi contra.
Consider că aceasta este o dovadă a faptului că articolul are o abordare
obiectivă. Spre exemplu, acesta punctează ca un dezavantaj construcţia complexă
a structurii democratice din Uniunea Europeană, de tip stratificat şi cu
numeroase centre de putere care va tinde să influenţeze şi forma de organizare
a statelor nou membre, dar în acelaşi timp afirmă că aceste state nu par
reticiente în această privinţă, preferând o astfel de organizare (policentrică)
decât una de tip ierarhic, ce le-ar fi amintit permanent de represiunea
comunistă. Sunt de acord cu acest punct de vedere, întrucât prin garantarea
transparenţei, receptivităţii şi responsabilităţii instituţiilor sale, Uniunea
Europeană garantează cetăţenilor săi acces sporit la procesul decizional,
făcându-i parte integrantă a acestui tot unitar.
Pe de altă parte, tot autorul este cel care afirmă că din ce în ce mai
multe decizii sunt luate de Uniunea Europeană într-un mod în care cu greu poate
fi catalogat ca fiind democratic, în special în ceea ce priveşte reprezentarea,
participarea şi responsabilitatea cetăţenilor în egală măsură, aducând ca argument faptul că deşi
deputaţii din Parlamentul European sunt aleşi în mod direct o dată la cinci
ani, aceste alegeri au tendinţa de a se transforma în concursuri de
popularitate pentru guvernările naţionale aflate la putere. Însă, menţionez ca
o măsură luată în acest sens, faptul că tot mai multe competenţe şi puteri sunt
transferate către lista crescândă de agenţii europene de reglementare, tocmai
pentru a tempera această evoluţie.
Problema rămâne cea că o parte dintre instituţiile non – majoritare sunt
mai receptive la necesităţile propriilor concetăţeni decât la electoratul de
peste graniţe şi promovează aceste interese, fapt ce îngreunează obiectivul
Uniunii Europene de a face aceste agenţii de reglementare cât mai transparente
şi responsabile. De aceea, cetăţenii din noile state aderate la Uniunea
Europeană se consideră uneori neîndreptăţiţi, neascultaţi sau neluaţi în serios
în problemele lor aşa cum s-ar fi aşteptat să fie poate şi pentru faptul că au
o reprezentanţă mai redusă în organismele de tip decisiv, dar pentru a înlătura
această deficienţă, ar putea fi instituţionalizate mai multe organisme care să
sporească gradul de înţelegere al cetăţenilor de rând cu privire la modul de
conducere al Uniunii, al aparatului decisiv şi al diferenţelor culturale. De
asemenea, este important de înteles faptul că noii membri se consideră într-o
anumită măsură periferici intereselor şi conducerii Uniunii, manifestând şi o
sensibilitate ridicată faţă de vechii membri.
Însă acest lucru, cred eu, devine de înţeles dacă privim retrospectiv
istoric şi analizăm experienţa comunistă pe care au trăit-o, o formă de
guvernământ eşuată. Iar, aşa cum am specificat anterior, simplificarea
sistemului de guvernare european făcându-l din policentric mai centralizat, nu
reprezintă o soluţie. De aceea, consider că ar fi mai bine ca anumite domenii
din viaţa publică să fie menţinute totuşi la nivel naţional şi local, înafara
competenţelor instituţiilor Uniunii Europene. Specialiştii
"pesimişti" care au analizat aceste subiecte obişnuiesc să descrie
istoria statelor post comuniste ca "deplasandu-se de la o uniune la
alta". Incorect spus, dacă luăm în calcul valorile promovate de Uniunea
Sovietică şi cele promovate de Uniunea Europeană, aflate oarecum în antiteză,
cea din urmă promovând libertatea şi democraţia. Însă, ca în orice proces, fie
el economic, politic, cultural, trebuie să ia naştere o polemică şi să apară
opinii pro şi contra.
O
altă problemă ridicată de autor a fost riscul pierderii identităţii culturale a
statelor membre o dată cu aderarea lor la acestă formă de uniune, punând
întrebarea dacă democraţia îşi mai poate
păstra funcţiile de bază în contextul acestor structuri complicate şi
stratificate care funcţionează la nivele diferite, în măsuri diferite şi care
sunt conduse pe rând de numeroşi oameni, de diferite naţionalităţi şi interese.
În acest sens, menţionez că numeroase studii din domeniu nu evidenţiază o
discrepanţă foarte mare din punt de vedere cultural între vechile state membre
din Vestul Europei şi cele nou adoptate din Est, însă este recunoscut faptul că
harta culturală a Europeni este în prezent mult mai diversificată şi complexă
decât era înainte, când Uniunea număra mai puţine state membre (decât cele 27
din prezent).
Aduc ca argument pro însăşi
sloganul Uniunii Europene şi anume „Unitate
în diversitate”, căci Uniunea nu încearcă să construiască un alt prototip
al „omului nou” cum a încercat regimul sovietic, ci îşi propune ca integrarea
statelor la această formaţiune să se facă prin protejarea valorilor proprii şi
autonomiei, dar trebuie acceptat faptul că anumite compromisuri trebuiesc
făcute de ambele părţi. Din punctul meu de vedere, prin comunicare şi
solidaritate orice barieră culturală sau istorică poate fi înlăturată, dacă
cetăţenii membrii ai Uniunii Europene ar avea mai multe posibilităţi de a
învăţa despre cultura şi istoricul celorlalte state cu care aleg liber să se
"înfrăţească" pentru a-şi putea atinge obiective comune nu doar de
ordin economic, ci şi administrativ şi social. Căci acest subiect ar fi putut
fi tratat la o scară mai largă decât cea pentru care a optat Jan Zielonka, care
a analizat aceasta problematică din punct de vedere cultural şi politic,
întrucât este o chestiune multidimensională, iar toate aceste sfere de acţiune
se întrepătrund permanent sau la un moment dat direct sau indirect.
De fapt, Uniunea Europeană
prmovează diverse simboluri pe lângă acest slogan, cum ar fi şi steagul UE,
menit să întărească ideea de „identitate europeană”. Cetăţenii europeni sunt
implicaţi în acest proces, prin multitudinea de programe culturale şi
educaţionale desfăşurate între statele membre şi care evidenţiază, încă o dată
faptul că Uniunea nu încească să suprime identităţile naţionale, ci doar să le
integreze într-o idee unitară.
Conclusiv,
consider că Jan Zielonka ar fi putut să ţină cont în abordarea sa şi de punctele
de vedere ale lui Renaud Dehousse, care în lucrarea „The European Court of Justice” a evidenţiat anumite aspecte
interesante care ar fi putut constitui răspunsuri pentru întrebările enunţate
de autor în lucrarea „The Quality of
Democracy after Joining the European Union”, cu precădere la cele care aveau
legătură cu implicarea cetăţenilor în procesul decizional. Alte puncte de
vedere demne de luat în seamă pot fi şi cele enunţate de autorul român, Fuerea
Augustin, în lucrările sale, „Manualul Uniunii
Europene”, publicată în anul 2006 sau „Instituţiile
Uniunii Europene”, din 2002.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu