sâmbătă, 29 octombrie 2011

M-am lepadat de tine, tu oare ce-ai simtit?


Întâia oară am citit despre el. Încercam să-mi imaginez ostaşi obosiţi, răniţi sub zidurile lui reci; sau ostaşi viteji, luptând pentru ţară sub zidurile lui protectoare. Mi-l închipuiam măreţ, cu turnuri avântate falnic spre linia orizontului, dominând peisajul, făcându-se remarcat de dincolo de pădurea de brazi ce-l înlănţuia, parcă încercând să-l ascundă. Zadarnic. Atemporal, sub zidurile lui istoria se scria, romancieri se inspirau, iubiri se consumau, dar el rămânea pasiv, scrutând placid existenţa noastră efemeră. Citeam „Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război” şi încercam să văd prin ochii lucizi ai lui Gheorghidiu o lume necunoscută mie.
Legendă şi istorie, fantezie şi concret, toate s-au împletit într-o zi însorită de aprilie când, ridicându-mi privirea cercetător, am rămas pentru câteva momente în aşteptare. Încercam să-l recunosc, era el asemenea închipuirilor mele?
Veritabilă cetate medievală, Castelul păstra multe elemente ale arhitecturii gotice, care-i confereau un iz tenebros, obscur, dar fascinant deopotrivă. I-am urcat scările timid, atentă pe unde îmi port paşii, conştientă fiind că şterg astfel urme ale unei lumi de mult apuse. Şapte secole sprijinite pe zeci de trepte şi iată-l acum statornic, deschizându-şi uşile din lemn masiv în faţa mea…
Oh, aş reveni la tine oricând, de mii de ori, şi tot n-aş putea să-ţi aflu taina. Ţi-aş alerga pe coridoare, râzând strident să te trezesc. Aş bântui prin odăi, pândind prin unghere vreun freamăt nelumesc. Apoi, sleită de puteri aş reveni în curtea ta interioară, cerându-ţi ocrotire, căci zidurile tale ştiu că mă vor ascunde privirilor trecutului meu. Dar tu mă vei privi neînduplecat, ca pe o altă copilă cu părul despletit ce la fel te-a mai rugat. Mă vei alunga hain, târându-mă pe lespedea rece. Îndârjită, m-aş răzvrăti şi eu, alergând spre „fântâna suspinelor” şi adâncindu-mi până la cot mâinile în apa cristalină. Aş bea cu nesaţ din căuşul palmelor mele, aş bea încă o dată şi apa mi-ar curge pe faţă, pe trup, spre pământ. S-ar întoarce la tine, în neagra glie, iar gâtul m-ar arde în timp ce sufletul ar tremura cu spasme, s-ar răzvrăti pierdut.
Târziu, sub răgazul nopţii, învelită în ziduri de cetate, aş adormi plângând tacit.
M-am lepădat de tine, tu oare ce-ai simţit?



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu